ANKARA ELMADAĞ İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

DEĞİŞİMİN ÖNCÜSÜ LİDER ÖĞRETMENLER*

*Ayfer YILDIZ - Fatma Güzin DULKADİROĞLU - İlker NİGAR - Samet BİLECEN ( Elmadağ İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Proje Yürütme Ekibi)
DEĞİŞİMİN ÖNCÜSÜ LİDER ÖĞRETMENLER*

07-04-2021Projemizi tanımladığımız başvuru metni şu ifadelerle başlıyordu: "Eğitim sistemlerinin karşılaştığı en büyük zorluklardan biri; okulları, dolaylı yoldan ulusları, uluslararası düzeyde rekabetçi hale getiren değişiklikleri uygulamaktır ancak öğretmenlerin katılımı olmadan, eğitimde değişiklikler imkânsızdır." Bu ifadeler bize: "Değişen dünyada öğretmenin kendini konumlandırdığı yer neresidir ve nasıl bir strateji ve yöntemle çözüm getirecektir?" sorularını sordurmaktadır. Erasmus+ KA201 kapsamındaki projemiz, ismi yoluyla sorunun cevabını içerisinde barındırmaktadır: "Değişimin Öncüsü Lider Öğretmenler."

2018-1-PL01-KA201-050605 proje numaralı Erasmus+ projemize Ekim 2018'de 6 ülkeden proje ortakları ile başladık. Elmadağ İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü olarak proje ortaklarımız şunlardır: Projemizin koordinatörlüğünü Polonya ortağımız bir öğretmen eğitim merkezi olan KCZIA yürütmektedir. Projemizin İtalya ortağı öğretmenler için sürekli eğitim merkezi olan EUROPASS Centro Studi Europeo SAS, Romanya ortağı devlet üniversitesi eğitim fakültesi olan Universitatea Lucian Blaga Din Sibiu (ULBS), Bulgaristan ortağı 107 İlköğretim Okulu Khan Krum, Yunanistan ortağı ise Lamia-Fthiotida Prefecture Bölge Eğitim Müdürlüğüdür.

Eğitimde gerçekleşmesi gereken değişimler bütüncül olmalıdır. Bu değişimler eğitim ve öğretimin bütün paydaşlarının ihtiyaçlarını karşılamalıdır. Bu noktada eğitimin bütün bileşenleri üzerinde etkiye sahip olan öğretmen anahtar bir rol oynar. Öğretmenin kendini çağdaşlaştırması ve gerekli becerileri edinmesi beklenir. Nihayetinde "lider öğretmen" kavramının bu ihtiyaca bir cevap olduğu söylenebilir.  Lider öğretmen kavramı "resmi ve gayrı resmi" olmak üzere ikiye ayrılır. Resmi lider öğretmen kavramının karşılığı okul yöneticileridir, görev tanımları ve sınırları yönetmeliklerle belirlenmiştir. Sadece sahip oldukları yetki ile tek başlarına yukarıda bahsedilen amacı gerçekleştirmede yetersiz kalacaklardır. Bu nedenle, gayrı resmi lider öğretmenler çok önemli bir rol oynamaktadır. Resmi yetkileri yoktur, fakat etkilidirler. Bu etkileri uzmanlık ve tecrübeleri vasıtasıyla meslektaşlarının duyduğu saygıdan kaynaklanır. Bu saygı meslektaşları arasında etki bakımından işlevsellik kazanır. Sonuç olarak gerçekleşmesi gereken değişimin araçları ya da öncüsü lider öğretmenler olacaktır.

Bu bağlamda projemizin amaçlarını lider öğretmen kavramının tanımını yapmak ve yaygınlaştırmak, lider öğretmenin özelliklerini, niteliklerini ve standartlarını belirlemek, lider öğretmenlerin yetiştirilmesi için eğitim içeriği geliştirmek, eğitim öğretim süreçlerinin yapılandırılmasına dair ortaya çıkan yeniliklerin eğitim sistemimiz içerisinde uygulanmasını ve yayılmasını sağlamak, okul yönetimlerimizi desteklemek, veli ve öğrencilerimize rehberlik etmek olarak özetleyebiliriz. Bu amaçları gerçekleştirmek amacıyla üç adet fikri çıktı oluşturduk:

07-04-2021

·         Lider Öğretmenlik Modeli "El kitabı"

·         Lider Öğretmenler İçin Standartların Belirlenmesi

·         Lider Öğretmenler Yetiştirmek İçin Eğitim Kiti

 

Projemizin birinci fikri çıktısı olan 'Lider Öğretmenlik Modeli El Kitabı, lider öğretmenlik hakkında teorik bir altyapı oluşturulması amacıyla okul yönetimlerinin veya diğer eğitim otoritelerinin kullanımına yönelik olarak hazırlandı. Teorik altyapı içerisinde bir öğretmenin lider olabilmesinin gereklilikleri, lider öğretmenin rolleri, görevleri ve sorumluluklarının yanı sıra öğretmenleri değişim kavramı üzerine düşünmeye yönlendirecek etmenler ele alındı.

Projemizin ikinci fikri çıktısı olan 'Lider Öğretmenler için Standartlar'her ortak tarafından kitapta yazdığı bölüme uygun şekilde lider öğretmen niteliklerini belirleyerek oluşturuldu. Bu bağlamda standartlar, lider öğretmen modelini ve rollerini somutlaştırmada kolaylık sağlayarak, liderlik modeli ve rollerini ortaya koyarak bir öğretmenin lider öğretmen becerilerini yansıtıp yansıtmadığını değerlendirmeye olanak sağlamaktadır. Ayrıca, öğretmenlerin lider öğretmenlik becerilerinin ne olduğunu ve bunları geliştirmeyi öğrenmeleri için eğitim programlarının düzenlenmesine yardımcı olur.

Projemizin üçüncü fikri çıktısı olarak 'Lider Öğretmenler Yetiştirmek İçin Eğitim Kiti'  her ortak tarafından el kitabında oluşturduğu bölüme uygun şekilde modüller halinde hazırlandı. Eğitim kiti her bir ortak ülkenin hazırladığı modüllerin içerisindeki etkinliklerden oluşmaktadır. Eğitim kitinin amacı hazırlanan etkinlikler vasıtasıyla kazandırılmak istenen standartları ve el kitabında da sunulan teorik bilgiyi hedef gruba sunmaktır.

Pandemi (Covid 19) şartlarında planlanan süre içerisinde projenin iş ve işlemleri tamamlanamayınca, projemiz altı ay uzatma alarak "31 Mart 2021" bitiş tarihi olarak belirlendi. Diğer yandan yüz yüze planlanan eğitim içerikleri yine pandemi şartları gereği çevrim içi metotlarla sunulan bir forma dönüştürülerek pilot safha materyal değerlendirmeleri yapıldı. Bütün eğitim içeriklerinin son halini almasının ardından her bir ortak kendi ulusal dillerinde proje kapanış toplantıları düzenleyerek nihai yaygınlaştırma etkinliklerini düzenledi.

              07-04-2021Proje süreci boyunca bütün proje ekipleri, değişen şartlar ve koşullar altında muazzam bir çaba göstererek sıkı bir disiplin içerisinde projeyi tamamlamıştır. Lider öğretmenlik bağlamında hem kendilerine hem de proje çıktılarını sundukları hedef gruba elde edilen geri dönütler ışığında hedeflenen kazanımları edindirdiğini söyleyebiliriz. Sonuç olarak değişim başlamıştır ve devam edecektir.

Projenin sonuçları hakkında daha fazla bilgi edinmek istiyorsanız, projemizin web sitesini ziyaret edebilirsiniz;  teachers-leaders.eu İzlenimlerinizi ve yorumlarınızı Facebook sayfasından iletebilirsiniz: www.facebook.com/Teachers-leaders- 40956680958406

İsmetpaşa Mahallesi Cumhuriyet Cad. No 67 Elmadağ/ANKARA - 0 312 863 62 30

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.